Genç yaşta ölen ve hayatı boyunca dikkat çekici fikirler ileri süren Filibeli Ahmed Hilmi Bey, 1912’de ” Siyonistlerin Uğursuz Siyasetini Yine Türkler mi Çekecek?” adlı bir makale neşr etmişti. Bu makalede siyonistlerin plânlarından birini şöyle dile getiriyordu:
“Türkleri aldatmak, elde tutmak, millî gururlarını okşayıp kendilerini müslüman ve gayr-i müslim sair Osmanlı unsurlara karşı bir kuvvet olarak kullanmak. Bu (Türk İttihadı – Pan Turanizm) adını alıyordu.” (Hikmet, sayı: 5, 23 Temmuz 1328/1919)
Son asrın başlarında bizde müslümanların dışında güç ve kuvvet kazanan gayr-i müslim unsurlar bizi parçalamak ve bölük-pörçük bir hale getirmek için değişik adlar altında İçtimaî bünyeyi sarsıcı yollar? tevessül etmişlerdir. Yukarıda ifade edilen husus da bunlardan biridir. Zirâ Osmanlılar aslî unsur bakımından Türk olmalarına rağmen hiç bir zaman ırkî ayrılık gözetmeden bütün müslümanlan bir bayrak altında toplamayı hedef almışlardı. Bu arada müslüman olmayan unsurlar da en az müslümanlan kadar hak sahibi olmuşlardı.Bunun hikmetini çok iyi anlayan Siyonistler değişik bölgelerde değişik alternatifler öne sürerek altı asırlık koca bir devlet parçalamayı tasarlamışlar ve kavmiyetçilik perdesi altında çeşitli unsurları devletin başına bela etmişlerdi.Siyonistlerin ırkçılık hareketini körükledikleri görüşünde bu bakımdan gerçek payı vardır.Nitekim Bir Yahudi olan çoğu yerde (Tekin Alp) takma adını kullanan Moiz Kohen adlı bir Yahudi bu ‘’Türkçülük’’ cereyanını müdafaa etmiştir.Bu safhada,bilhassa Balkan Harbi sonunda yazdığı ‘Türkler Bu Muharebede Ne Kazanabilir?! Adlı küçük risalesinde o devrin ileri gelen ‘Türkçü’lerinin de fikrini alır.Zaten Moiz Kohen daha önce bu fikri ele alan ve Fransızca olan neşredilen bir eserin bu ırki hareketi destekler ve önderlerinden olur.’’Pek parlak bir atisi’’olan bu fikir etrafında Ziya Gökalp’ın da fikrini alır.Zikri geçen eserde Ziya Gökalp’ın kısa mektubu şöyle yer alır:
Turan mefkuresi feyizli bir veludiyete maliktir.Bu kaynaktan bir Türk İslam,bir Türk medeniyeti doğmak üzredir.(Turan) Türk milletinin vicdanınından doğmuş,içtimai bir realiteye müstenid bir mefkuredir.Bunu bir (mevhume) zannedenler vehim içinde yaşarlar.Mutasavver olan mukadderdir.’’(sh:6,2,İstanbul,1330)
Gökalp,bu ilhamı İle yola çıkmış bir düşünür ve mefkûrecidir.
1876 da Diyarbakır’da doğmuştur. İdadi (lise)yi doğum yerinde okudu.Bu mekteb de Fransızca öğrendi ve felsefe ile ilgilendi. Bu iki dersi de ona Yorgi Efendi adında bir gayr-i müslim okuttu.Felsefe adı ilk olarak Yunan filozoflarını öğrendi. Düşünce sistemi, dindar bir aile muhitinden geldiğinden, kafasına değişik ve karmaşık sorular soktu. Bu kafa içinde İstanbul’a geldi. Baytar Okulunda okumayı başladı. Mehmet Akifle aynı mektebten ilham aldığı halde onunla pek bir ortak nokta bulamadı. Bu arada sinir krizleri geçerdi. İntihara teşebbüs etti. Kafasına sıktığı kurşun ölümü tacil ettiremedi.Büyük dinsiz Dr. Abdullah Cevdet’in tedavisi altında kaldı. Ondan da çok şeyler aldı ve onun sayesinde İttihat Ve Terakki Cemiyeti ile temasa başladı. Bu cemiyetin çalışması masonik esaslara bağlı olduğundan kafası tamamen değişik bir veçheye büründü.
Baytar Okulunda iken siyasî faaliyetleri yüzünden kovuldu. Diyarbakır’a gitti. Orada küçük memuriyetlerde bulundu. Selanik’teki İttihat ve Terakki Cemiyeti kongresine Diyarbakır bölge üyesi olarak katıldı. Burada kalıp “Genç Kalemlere katıldı. Dil, şiir ve edebiyatla uğraştı. Türk harsını araştırıp ortaya koyma yolunda Batılı sistemde bir sosyolog olarak ortaya çıktı. 1913’de İstanbul’da karar kılar. Tarde’i, Fouillde’yi, Comte’u, Nietzsche’yi, Bergson’u okur ve Durkheim’i sosyolojik önder kabul ederek yolunda yürür.
(Türk Yurdu)nda yazılara başladı. Bu dergide yazdığı (Türkleşmek, Muasırlaşmak ve İslâmlaşmak) adlı yazılan gerçek hüviyetini ortaya koydu. Üniversitede sosyoloji ve metafizik kürsülerini kurdu. Çalışmalarına sonsuz ve engelsiz bir zemin buldu. Koyu bir İttihatçı idi. Masonik çevreler ve yukarıda da ifade edildiği gibi Moiz Kohen gibi Musevilerle fikrî alış-verişte bulunuyordu. Enver Paşa’ya sonsuz bağlılığı vardı. İdeallerinin gerçekleşmesini bu saraya yakın paşadan bekliyordu. Bu da onun devlet içinde istediği rolü oynamasını sağlıyordu.
1917 yılındaki kongrede Şer’iyye Mahkemelerinin Şeyhülislâmlıktan alınıp Adliye Nezaretine bağlanmasına en büyük amil olup ilk lâiklik tatbikatının önderi oldu. Zaten Gökalp’ın istediği de buydu. Müftü yerinde duracak, devletin işine din karışmayacaktı. O’na göre Şeyhülislâmlıkta “dine, ahlâka ve mâneviyata dair hiç bir kelime İşitilmez.” Bilhassa “Yeni Mecmua “da çıkan şiirlerini toplayıp 1918de neşr ettiği “Yeni Hayat” adlı şiir kitabında bütün fikirlerinin enmüzecini bulmak mümkündür:
Din ancak mürebbi olur. İlim ise müsbet ilimdir ve tecrübeden doğar. Müftüden fetvfa sorulur, ama onun cevabı *mevize*dir. Fakihler dini zorla nakliyet yönüne sürüklerler. Bu takdirde dine ‘’sen sağa git ben sola” demek gerekir. Devlet ile medrese iki ayrı âlem dir. Müftü ile halîfe birbirinin işine karışmaz. Hukuk dinden ayrı bir iştir. Hukuk dine uymazsa örfe uydurulmalıdır. Devlette halkın örfü hakim olmalıdır.
Ziya Gökalp bu istikamette sosyal bünyeyi yetiştiriyordu. Nitekim Ruşen Eşref onunla edebiyatla alâkalı yaptığı konuşmada milletin hayatı ve örfü hakkında daha açık cevaplar alır:
“Bizim yüksek edebiyatımız kendi vicdanımızdan doğmuş olamazdı. Çünkü taklitçidir. (…) Arabın dinî, Acem’in de edebî tesirlerinin neticesi olarak yüksek edebiyatımızın lisanı da Arapça ve Acemce terkîblerle dolmuştu. (…) Tanzimat devri bizim Rönesansımız olacaktı. Fransız edebiyatım model kabul ettiğimiz için klâsik bir edebiyat vücuda getirmemiz imkânı hasıl olmuştu. Fakat Fransızların Yunan ve Lâtin edebiyatına karşı ısrarlarını muhafaza için aldıkları vaziyeti biz almadık (…) Zevk eskiden nasıl Acem İdiyse, Tanzimatla da Fransız oldu. (Fakat) Tanzimat bizi Ortaçağdan skolâstik zihniyetten ve skolâstik edebiyattan kurtardı (…) Türkçülük felsefeyi, tarihi ve sosyolojiyi kendine rehber edinerek eski irfanı teşrih masası üzerine koyuyor. Sanat hars manzumesine, edebiyat medeniyet manzumesine mensup olduğundan sanatımız gittikçe daha millileşecek, edebiyatımız tamamiyle Avrupai ve Yunanlı olacaktır.” (Diyorlar ki, sh: 209 – 215)
Düşünürümüz bu ahval içinde “İttihatçılarla beraber battı. Malta’ya gönderildi. Ingilizler tarafından. Dönüşünde Kurtuluş Savaşı sürüyordu. Soluğu Diyarbakır’da aldı. Artık müdafaa ettiği fikirler yeniciler tarafından teker teker tatbik ediliyordu. Kopuz ve kımız âlemleri ile Turan’a doğru yol almak isteyen Gökalp, fikir babalığı yaptığı kimselerce hatıra getirildi ve ikinci Meclis’te Diyarbakır milletvekili olarak katıldı.
Çok geçmeden kafasında gençliğinden beri saklı olan kurşunun son hareketi ile hayata vedâ ediyor ve 1924’de mozoleye değil de karşısında yer aldığı Saltan Hamld’in yanında yer alıyordu.
Sadık Albayrak – Kemalist Devrin Çakıl Taşları
Necmeddin-i Dâye [*****] çev. Halil Baltacı Necmeddin-i Dâye (ö. 654/1256) tasavvufun bir din yorumu…
Gazzâlî [*] çev. Osman Demir Gazzâlî (ö. 505/111) Allah’ı bilmenin imkânı ve yöntemi konusunda…
Gazzâlî [*] çev. Mahmut Kaya Te’vilin şartlarını tespit etmeyi ve iman ile küfür arasındaki…
Kilise babalarının en ziyade iltifat ettiği, teolojik ağırlıklı bir anlatıma sahip Yuhanna Incil’inin l’inci Bab’ının…
İçinde yaşadığımız dönemin hakim zihniyetini karak- terize eden en önemli hususlardan biri de, hiç şüphesiz,…
İçinde yaşadığımız dünya, bedensel varlığımız ve duygularımız zamanın eliyle şekillenir. Sabretmeyi, şükretme- yi, iyiliğin ve…